Актуальні новини

Медіа-експерти: частка незалежних ЗМІ в Харкові є непомітною

Кому належать ЗМІ в Харкові та області, яку частку становлять «замовні» матеріали в публікаціях місцевих видань та чи дотримуються редакційні колегії професійних стандартів, з’ясовували 8 жовтня в Харківському прес-клубі за участю фахівців з Інституту Масової Інформації. На засіданні обговорювали закон про прозорість медіа власності, а саме – телерадіокомпаній та онлайн-медіа, який набув чинності 1 жовтня, розглядали також і друковані ЗМІ.
Говорили про те, що інформація про власників мас-медіа знизить маніпулювання аудиторією, тому важливо напрацювати механізми, які дозволять відкривати цю інформацію та здійснювати контроль за її прозорістю. «Щоб оживити цей закон та змусити його працювати, потрібна політична воля та тиск громадського суспільства на Національну раду з телебачення та радіомовлення», – наголосив один з учасників дискусії Роман Головенко.
На місцевому рівні з’ясувати власників медіа особливо важко, вважає Ганна Прокаєва, харківська журналістка та медіадіяч, яка здійснила дослідження харківських медіа. За її даними, більшість власників, які контролюють видання та впливають на їх роботу, приховують дані про себе, реєструючи ЗМІ на підставних осіб або ховаючись в офшорах. Огляд власності харківських ЗМІ виявився невтішним, бо більшість існуючих телеканалів належать міському голові Геннадію Кернесу або перебувають під його впливом і записані на його родичів. Наприклад, офіційною власницею 7 каналу (Тоніс-центр) зазначена дружина Кернеса – Оксана Гайсінська.
Рупором харківського міського голови є медіахолдинг «Харьковскіє ізвєстія», на який тільки за 2014 рік було витрачено 8,5 мільйонів з міського бюджету. Фактично самі городяни сплачують за щоденний піар мера. Крім цього Кернес має контроль над окремими медіаменеджерами.
Іншими власниками медіаресурсів у Харкові є бізнесмен Олександр Фельдман (газета «Время»), родина Олександра Давтяна (телеканал «Симон»), директор заводу «Турбоатом» Віктор Суботін, який володіє агенцією «Статус Кво» та радіо «Слобожанщина», та регіонал Євген Мураєв, що є власником каналу «Робінзон ТБ» та всеукраїнського каналу NewsOne. Особливістю медіа-ринку Харкова є прямий зв’язок керівників ЗМІ із фінансовими структурами – наприклад Олена Жукова, жінка Віктора Суботіна,  є співвласником агенції  «Статус Кво» та головою правління Мегабанку
Журналісти не змогли з’ясувати, чи здійснює вплив на канал АТВК, новини АТН та ресурс «Главное» їхній колишній власник Арсен Аваков. В редакціях наголошують, що не отримують від нього фінансування, проте АТВК знаходиться на офшорах, тому отримати точні дані дослідникам не вдалося.
За результатами дослідження справді незалежними в Харкові виявилася зовсім незначна кількість ЗМІ. Серед них газета «Громадянське суспільство», заснована Володимиром Чистіліним, яка існує на пожертви громадян та на гранти, видання Медіапорт, телеканал «Оріон», газета «Форум», яка видається за кошти гранту USAID та безкоштовно роздається, Newsroom Павла Федосенка, заснований на кошти його родини, медіа проекти «Накіпело» та IT sector, що виникли та розвилися з подій Майдану. Але ж такі ЗМІ не мають реального впливу та високих рейтингів у місті, зазначили експерти.
Не сформувалося жодного видання по типу  польського незалежного холдингу «Газета виборча». І навіть ті харківські ЗМІ, які не залежать напряму від олігархів та бізнес кланів, виявляються залежними від грошей замовників їхнього майданчика, бо не існує механізмів контролю збалансованого подання інформації, системи позбавлення ліцензії та реальних штрафів за «джинсу». Скажімо, останнім часом в харківських новинах АТН та «Главное» з порушенням балансу інформаційного поля постійно демонструють виступи кандидата у мери Анатолія Родзинського та комерційні сюжети про його діяльність.
Також однією з найстрашніших проблем на медіа ринку Харкова є корумпована схема розповсюдження преси, зауважили аналітики. Медіаексперти Володимир Ревенко та Юрій Хомайко наполягали на тому, що викривлення медіапростору в Харкові не дозволяє отримати результати щодо справжньої частки «джинси» серед наявних публікацій.
Цікаво, що захід, особливо значущий напередодні виборів, відвідали лише кілька харківських членів Національної Спілки журналістів, хоча організатор засідання прес-клубу Людмила Доля запросила представників всіх харківських видань. Також на зустріч не прийшов жоден представник влади. Впровадження прозорості та жорсткого дотримання професійних стандартів у харківських ЗМІ залишається відкритим питанням.
Альона СОКОЛИНСЬКА, Харків

  В Україні виступила одна з найяскравіших зірок арабської естради співачка Кароль Самах

Залишити відповідь